واتساپ
واتساپ بلای جان آموزش در مدارس کشور
آذر ۱۲, ۱۳۹۹
آموزش از راه دور
آموزش از راه دور در مدارس کشور چیست؟
آذر ۱۵, ۱۳۹۹

چند سال پیش وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی شبکه تعاملی سینا خبر داده بود که بر این اساس قرار بود آموزش مجازی دانش‌آموزان در بستر شبکه سینا ارائه شود. از آنجا که با تغییر وزرا بیشتر برنامه‌های آموزش وپرورش هم تغییر می‌کند با رفتن سید محمد بطحایی از این وزارتخانه، پرونده شبکه تعاملی سینا بسته شد و حالا آموزش و پرورش از تلاش برای ایجاد شبکه دیگری ویژه دانش‌آموزان با عنوان شبکه اجتماعی “شاد” خبر می‌دهد که قرار است آموزش‌ها در بستر آن ارائه شود.

ضعف‌های آموزش وپرورش در آموزش مجازی

اول،

مربوط به ضعف مدیریت آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش.

دوم،

ضعف دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان با توانمندی آموزش مجازی و و فناورانه.

سوم،

ضعف آموزش‌های ضمن خدمت معلمان در بهسازی و ارتقای سطح دانش تکنولوژی و معلمان.

چهارم،

ضعف وزارت آموزش و پرورش در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز آموزش مجازی همچون تولید محتوای الکترونیکی، تعاملی و چند رسانه‌ای

یادگیری دانش‌آموزان در آموزش مجازی آسیب دیده است؟

آیا یادگیری دانش‌آموزان در جریان آموزش مجازی نسبت به حضور در کلاس درس کمتر نشده است؟  این موضوع بستگی دارد به اینکه محتوایی که معلم ارائه می‌کند تا چه اندازه جذاب باشد، من برای تدریس فیلم می‌سازم چون اگر بخواهم به صورت صرفاً صوتی درس بدهم، طبیعی است که دانش‌آموز تمایلی ندارد، نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه صوت را گوش دهد.

 انواع روش های یادگیری عبارتند از:

   ۱.یادگیری دیداری. 

افرادی که روش یادگیری‌شان دیداری است، بیشتر از طریق «دیدن» و «مشاهده کردن» می‌آموزند. آنها تمایل دارند که در کلاس در ردیف‌های جلو بنشینند، منظم و مرتب هستند و هنگام تجسم کردن یا به‌خاطرسپاری چیزها، چشم‌هایشان را می‌بندند. تصاویر، ویدئوها و رنگ‌ها به یادگیری آنها کمک می‌کند و ترجیح می‌دهند برای یادگیری، محتوا و مطالب را ببینند.

   ۲. یادگیری شنیداری. 

افرادی که سبک یادگیری شنیداری دارند، با «شنیدن» و «گوش کردن» بهتر می‌آموزند. آنها معمولا جایی را در کلاس انتخاب می‌کنند که بهتر بشنوند، اما نقطه‌ی دید برای‌شان چندان اهمیتی ندارد. وقتی خسته می‌شوند با خودشان حرف می‌زنند و زمزمه می‌کنند. با صدای بلند درس می‌خوانند و این‌گونه مطالب و اطلاعات را به خاطر می‌سپارند. آنها بیشتر از آنکه بنویسند، صحبت می‌کنند و از بحث کردن درباره‌ی آنچه آموخته‌اند، لذت می‌برند.

   ۳. یادگیری جنبشی و لمسی.

 افرادی که سبک یادگیری‌شان حرکتی است، با «لمس اشیا» و «انجام کارهای عملی» مطالب را می‌آموزند. آنها دوست دارند فعال باشند، استراحت و وقفه‌های زمانی زیادی در حین یادگیری به خود می‌دهند و اغلب در هنگام صحبت کردن از حرکات دست‌ و زبان بدن کمک می‌گیرند. این افراد از انجام کارهای عملی همچون آشپزی، مهندسی، ساختن چیزی و … لذت می‌برند. آنها حتی در هنگام خستگی هم شروع به بازیگوشی می‌کنند.

باید مدرسه شبیه سازی شود:

با توجه به روش های یادگیری متفاوت دانش آموزان می بایست کل فرایند های آموزشی مدرسه شبیه سازی شوند تا دانش آموزان در یک محیط شبیه سازی شده با توجه به روش یادگیری خود فرا بگیرد . ابتدا یک مرکز آموزشی نیاز به یک ساختار مدیریت یادگیری lms  دارد .

روش های تدریس در آموزش مجازی:

   ۱. ارتباط تصویری بین دانش آموز و معلم:

یکی از راه های آموزش مجازی استفاده از نرم افزار هایی است که معلم بتواند با دانش آموزان خود به صورت تصویری تعامل داشته باشد . معلم بتواند کلاس درس خود را به صورت تصویری ادامه و اداره کند .

متاسفانه نرم افزار شاد که توسط آموش و پرورش معرفی شده است قابلیت تعامل بین دانش آموزو معلم را ایجاد نمیکند و سبب عدم تعامل مناسب و یادگیری مناسب دانش آموزان میگردد. خیلی از مراکز آموزشی صرفا به داشتن نرم افزارهایی پخش زنده تعاملی مانند ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن  بسنده میکنند در حالی که صرفا این ارتباط تعاملی کار آموزش و روش های یادگیری تمام و کمال شامل نمی شود.

مقاله اسکای روم کافی نیست

   ۲. استفاده از محیط پیام رسان:

یکی از لازمه های داشتن کلاس مجازی ارتباط بین دانش آموزان است که بتوانند در یک محیط گروهی با همدیگر و معلمین در ارتباط باشند . تعامل و ارسال محتوا میتواند کمک شایانی به درک مطالب برای دانش آموزان ایجاد کند . از مزایای استفاده از پیام رسان ها آرشیو محتوای های ارسالی در این محیط می باشد و دانش آموز میتواند این مطالب را مجددا بررسی و مرور کند. اما متاسفانه تعداد بیشماری از مدارس صرفا از یک نرم افزار مانند واتساپ برای آموزش دانش آموزان خود استفاده میکنند .

مقاله واتساپ بلای جان آموزش

   ۳. استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده :

همانطور که از اسم واقعیت افزوده قابل درک است به واقعیت ها چیزی اضافه می شود. تکنولوژی است که با گذاشتن محتوای مناسب و حتی تعاملی روی صفحات کتاب ایجاد می شود و با قرار گرفتن دوربین تلفن همراه روی کتاب درسی محتوای آموزشی آن شروع به پخش میکند . لذا استفاده از محتوای سه بعدی به درک فضایی مطالب کمک زیادی میکند . شرکت هوش مصنوعی لیان در نرم افزار AKOLAR.IR این پلت فرم را بصورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

   ۴. استفاده از آموزش معکوس:

آموزش معکوس یک روش یاددهی و یادگیری است که مبنای ایجاد این سبک از آموزش داشتن محتوا های آموزشی است . به این معنا که قبل از برگزاری کلاس درس معلم برای دانش آموزان یک محتوای ویدئویی ارسال کند ، دانش آموزان محتوای آموزشی را مشاهده کند و با یک دانش آبتدایی در کلاس درس معلم حضور پیدا کند و سوالات مربوط به این درس را از معلم خود می پرسد . لذا در منزل مطلب را فرا گرفته و سپس در پرسش و پاسخ سبب تثبیت یادگیری در دانش آموز میگردد.

   ۵. استفاده از آزمون آنلاین

آزمون آنلاین سبب بررسی نوع یادگیری دانش آموز می شود . معلم پس از تدریس  میتواند به راحتی از دانش آموزان خود آزمون بگیرید و یادگیری مطالب دانش آموز خود را بررسی نماید و نسبت به درک مطالب درسی دانش آموزان رفع اشکال نماید.

   ۶. استفاده از پرسش و پاسخ مشارکتی

از طریق این روش یادگیری، معلم موضوع و یا سوالی را مطرح میکند و دانش آموزان نسبت به پاسخگویی به سوالات اقدام میکنند . این روش آموزش سبب مشارکت بهتر دانش آموزان و در نتیجه جذابیت کلاس درس می شود.

 

.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

18 − هفت =