آموزش مجازی
آموزش مجازی به ضرر یادگیری دانش آموزان
آذر ۱۳, ۱۳۹۹
lms
مودل یا اتد پلاس در سیستم مدیریت یادگیری
آذر ۱۶, ۱۳۹۹

تاریخچه:

آموزش غیر حضوری، یا آموزش مکاتبه ای در دهه اول سال ۱۷۰۰ میلادی آغاز شده است.. آموزش مکاتبه ای که با نامه نگاری مدرسه یا موسسه های واجد شرایط اداره می شد و بین دانشجویان و استادان از طریق نامه نگاری ارتباط برقرار می گردید، مورد توجه دانشجویان و دانش آموزان بود. هم زمان با ایالت متحده امریکا که در زمینه آموزش از راه دور در کشور فعالیت داشت، کشورهای اروپایی دوره های آموزش را قبل از سال ۱۸۴۰ به صورت جزوه های خلاصه شده آغاز کرده بودند. اولین دوره آموزش از راه دور  دانشگاهی که در سال ۱۸۹۲ تاسیس شد، با اتکا بر اداره پست اداره می شد. روش های بهره گیری از آموزش غیر حضوری مبتنی بر فناوری به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی باز می گردد. در اواسط قرن بیستم برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت و مجوز اولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال ۱۹۲۱ صادر شد که اولین پایه شکل گیری آموزش الکترونیکی محسوب می شود. در سال ۱۹۶۰ با تکامل و پیشرفت رسانه ها، فناوری آموزش از راه دور نیز دچار تغییر شد و به جای تکیه بر نظام پستی، دانشگاهها با استفاده ترکیبی از ابزار چند رسانه ای،به نحوی که علاوه بر انگلستان و امریکا در سایر کشورهای اروپایی و آسیایی موسسات آموزش الکترونیکی توسعه یافت. امروزه آموزش و یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استفاده از فناوریهای جدید، ابزاری برای انتقال دانش روز که می تواند انواع تخصص و مهارت در رشته های متفاوت را در اختیار دانش پژوهان قرار دهد. در واقع آموزش الکترونیکی ثابت کرده است که ۲۰ تا ۲۵ درصد یادگیری را نسبت به کلاس های درس سنتی افزایش می دهد .

فعالیت ۱۶۱۵ مدرسه آموزش از راه دور در کشور

 به نقل از روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، گودرز شاهمرادی گفت: «ویژگی مدارس آموزش از راه دور براساس شعار این مدارس “آموزش آسان با کیفیت، همیشه، همه جا و برای همه” انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی طبق شرایط دانش‌آموز است. ششم آذر ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل‌گیری آموزش از راه دور را مصوب و ملزم به اجرای آن از سال ۱۳۸۳ شد.»

مدیرکل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «آموزش از راه دور با اولویت پذیرش بازماندگان از تحصیل راه‌اندازی شد. تقریبا با آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور در سال ۱۳۸۳، سالانه در حدود ۲۴۰ هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کردند. این نوع مدارس یک فرصت طلایی برای تمام کسانی است که تحصیلات ابتدایی دارند. فراگیران مدارس آموزش از راه دور به دو دسته بزرگسالان (افراد بالای ۱۸ سال) و لازم‌التعلیم تقسیم می‌شوند. لازم‌التعلیمی‌ها افرادی هستند که شرایط سنی برای تحصیل را دارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می‌دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند (افراد متاهل و دارای معلولیت)

آموزش از راه دور

آموزش از راه دور در مدارس و موسسات، تنها راه کمک به آموزش مجازی کسانی است که به هردلیلی از تحصیل و آموزش در محیطهای آموزش حضوری جا مانده اند و یا بدنبال شروع و یا تکمیل روند آموزشی خویش با استفاده از این شیوه ای نوین می باشند. علی رغم اینکه در شیوه آموزش حضوری بسیاری از فراگیران مبادرت به یادگیری می نمایند لیکن همچنان هستند کسانی که بدلیل مشغله و عدم امکان کسب دانش و تجربه نمی توانند به مدرسه عادی و یا دانشگاه یا موسسات آموزشی به شکل حضوری جهت ادامه تحصیل بروند.

با توجه به شیوع کرونا آموزش به نحوی ارائه میگردد که به صورت آموزش از راه دور انجام میگیرد به این معنا که دیگر تمام مراحل آموزش به صورت مجازی صورت میگیرد. متاسفانه در سیستم آموزش از راه دور کشور هیچگونه انجام فعالیتی به صورت مجازی و از راه دور صورت نگرفته و مانند مدارس شبانه مدیریت میگردد. اما شیوع کرونا سبب شد تا آموزش از راه دور به جدیت دنبال شود.

آموزش مجازی چیست؟

آموزش مجازی (virtual learning) و یا به عبارت دیگر آموزش الکترونیکی (e-learning) بر بستر اینترنت از راه دور امکان پذیر است. امروز آموزش بر پایه موبایل (M-learning) به کمک آماده که طی یک ارتباط معلم و دانش آموز در یک زمان مشخص وارد کلاس مجازی شده و در یک محیط مجازی با یکدیگر در تعامل قرار میگیرند. در آموزش مجازی آنلاین مدرس می تواند با ارائه فایل های پی دی اف و اسلایدهای پاورپوینت و صدا و تصویر خود مباحث آموزشی مورد نظر را با دانش آموزان در میان بگذارد. اشتراک گذاری دسکتاپ کامپیوتر مدرس و نمایش محیط نرم افزارهای مختلف به صورت زنده به فراگیران ، امکان آموزش عملی موضوعات مختلف همچون کار با انواع نرم افزارها را ایجاد می کند.

نکته ای که باید در مورد آموزش از راه دور در ذهن داشته باشید این است که، نیازمند یک شبیه ساز مدرسه باشیم تا بتوانیم تمام امور مدرسه را از طریق آن انجام دهیم.

برخی از ویژگی های مورد نیاز جهت اجرا آموزش از راه دور در مدارس:

۱- ارائه لایو یکطرفه و دو طرفه

۲- ذخیره لایو

۳- ارائه نسخه وب و اپ

۴- اشتراک گذاری با وب

۵- وایتبرد هوشمند

۶- آزمون آنلاین (با ارائه بانک آزمون / صحت سنجی آزمون)

۷- ارائه محتوا بر اساس بودجه بندی آموزشی

۸- برگزاری کلاس مجازی

۹- ثبت نمرات به صورت توصیفی و عددی

۱۰- مشاهده وضعیت حضور و غیاب و ثبت موارد انضباطی

۱۱- سامانه LMS

۱۲- ارسال پیامک اطلاع رسانی

۱۳- پیام رسان

۱۴- هزینه اینترنت برای کابران نیم بها باشد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

8 + یازده =