آقای مشتری
چرا به مشتریانمان پاداش دهیم؟
بهمن ۲۷, ۱۳۹۷
آقای مشتری
رشد کسب‌وکار و جذب مشتریان بدون سرمایه
بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، پاداش درواقع یک انگیزه خارجی است که محرکی برای وفادار ساختن مشتریان می‌باشد اما چگونه به مشتریانمان پاداش دهیم؟ در نگاه اول وقتی اسم پاداش به ذهن افراد خطور می‌کند چیزی جز تخفیف، شارژ هدیه و قرعه‌کشی نیست اما مسئله کمی پیچیده‌تر از این موضوع است در تحقیقات دانشمندان بروی مشوق‌هایی که برای مشتری انگیزه ایجاد می‌کند یک مدل استخراج‌شده که به آن مدل اصطلاحاً ساپس یا Saps گفته می‌شود.

ساپس چیست؟

ساپس مخفف چهار کلمه Status، Access، Power و Stuff می‌باشد، مدل ساپس به ما می‌گوید برای ایجاد انگیزه در مشتری لازم نیست که به او تخفیف دهیم یا او را در یک کالا برنده کنیم بلکه مشتری به موارد دیگری هم احتیاج دارد که به ترتیب ذیل می‌باشد، دقت داشته باشید که اهمیت هرکدام از انگیزه‌ها در مدل ساپس به ترتیبی که عنوان می‌شود است:

جایگاه (Status)

در جایگاه ما به مشتری خود یک جایگاه می‌دهیم به‌طور که اگر مشتری به یک امتیاز که از پیش تعیین کرده‌ایم برسد آنگاه جایگاه او ارتقا پیدا می‌کند یا اگر در جهت امتیازها حرکت نکند جایگاه خود را از دست می‌دهد و جایگاهش تنزل پیدا می‌کند.

دسترسی (Access)

سازوکار باشگاه اجازه می‌دهد که کاربر درصورتی‌که امتیاز خاصی رسید که به امکاناتی دسترسی داشته باشد که سایرین ندرد که از این جمله می‌تواند به اعلام تخفیف زودتر از به مشتری (مشتری موردنظر زودتر از سایر مشتری‌ها خبردار شود) یا امکان خرید کالاهایی که سایرین اجازه خرید آن را ندارند و یا یک رستوران را در نظر بگیرید که یک بخش VIP داشته باشد و تنها افرادی مجوز نشستن در آن مکان رادارند و سایر مشتری‌ها این دسترسی را ندارند و هر آن چیزی که دسترسی مشتری‌های موردنظر بیشتر از سایر مشتری‌ها باشد. دسترسی میگویند

قدرت (Power)

قدرت به معنی امکان نظارت یک کاربر به سایر کاربران در یک انجمن یا امکان ویرایش و تصحیح مطالب گذاشته در یک سایت و یا قدرتی که یک ورزشکار بدنساز در راهنمایی سایر افراد دارد یا امکانی که به هر ترتیب می‌توان به کاربر داد که عده‌ای را در یک مدل (در یک محیط قابل‌اجرا) تحت فرمان خود داشته باشد.

هدیه (Stuff)

در لغت به معنی چیز است یعنی هر چیزی که می‌تواند شامل یک کوپن تخفیف، شارژ هدیه، یک کالا و هر چیز دیگری شود، همین‌طور که می‌بینید Stuff ازنظر ارزش در درجه آخر این مدل قرار دارد درنتیجه خیلی نیاز نیست که دست و دلباز باشید کافی است علمی و عملی برخورد کنید.

اسماعیل جعفری

مشاور در حوزه کسب‌وکار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

ده + هشت =