اسکای روم
اسکای روم به تنهایی در آموزش مجازی کافی نیست
آذر ۱۲, ۱۳۹۹
آموزش مجازی
آموزش مجازی به ضرر یادگیری دانش آموزان
آذر ۱۳, ۱۳۹۹

در ۲۱ فروردین وزارت آموزش و پرورش از نرم‌افزار شاد رونمایی کرد. بنا بر ادعای معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حدود ۸۴ درصد از دانش‌آموزان ایران عضو این شبکه اجتماعی هستند. به دلیل تأکید آموزش و پرورش در نصب و استفاده از این نرم‌افزار، تعداد زیادی از دانش‌آموزان که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند برای آنها فراهم بود در این شبکه دانش‌آموزی فعال شدند. تا ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۱میلیون و ۴۰۸ دانش‌آموز در شبکه شاد حضور پیدا کردند. همچنین با به‌روزرسانی گسترده‌ای که برای این برنامه صورت گرفت (چهاردهم شهریور ۹۹) امکانات بیشتری به این برنامه اضافه گردید. به گفته محمدمهدی نوری‌پور، رئیس مجمع سازمان دانش آموزی، نرم‌افزار شاد حدود ۸۰۰ هزار بازدید روزانه دارد.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور: بر اساس قوانین و مقررات کشور و مصوبات شورایعالی فضای مجازی هر گونه استفاده دستگاه‌ها از شبکه های اجتماعی خارجی ممنوع بوده و تخلف است و در برخی موارد جرم محسوب می شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «الزام استفاده از شاد برداشته شده است و در برخی مدارس از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند»، اظهار کرد: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد.

اما با این حال از همه ما پوشیده نیست که بیش از ۹۰ درصد مدارس ما در حال استفاده از پیام راسن خارجی به خصوص واتساپ هستند . درحالی که اینترنت شاد رایگان است اما واتساپ هزینه ی اینترنت بین الملل محاسبه می شود.

دلایل استفاده از واتستاپ  توسط معلمان را در این مقاله بررسی میکنیم.

۱. معلمان با واتساپ راحتترند .

در کشورمان با وجود چندیدن پیام رسان علاقه عموم نسبت به پیام رسان هایی مانند تلگرام و واتساپ زیاد است و بعد از فیلترینگ تلگرام همه به سمت واتساپ هجوم آوردند  . در نتیجه استفاده از پیام رسان های داخلی مورد اقبال مردم قرار نگرفت .لذا با توجه به استفاده ی عموم از این نرم افزار معلمین ما هم نسبت به استفاده از این نرم افزار کار کشته شده اند ، در نتیجه کار کردن با یک نرم افزار که به آن تسلط دارند را اولویت کار خود قرار میدهند.

۲. کم حوصله هستند .

شرکت های ارائه دهنده پلت فرم هایی مانند تلگرام و واتساپ  چندیدن سال است که تجربه ارائه خدمت را دارند . در نتیجه کاربران حاضر نیستند ریسک استفاده از اپ های جدید را به خود بدهند.

۳. معلم تکنولوژی را دوست ندارند.

معلمین که به راحتی و یا سختی با واتساپ آشنا شدند و برای آنها تکنولوژی ها ی جدید بسیار سخت و پیچیده است  در خود توان یادگیری تکنولوژی های جدید را نمی دهد.

۴. قطعی زیاد نرم افزار های مشابه :

قطعی زیاد و خطا های نرم افزار های داخلی سبب بی اعتمادی معلمین نسبت به استفاده از نرم افزار های داخلی شده و ترجیح میدهند از واتساپ استفاده کنند.

۵. اشنایی با ساختار lms ندارند.

یکی از کم کاربرد ترین نرم افزار های مورد استفاده برای آموزش پیام رسان است در حالی که تمام امور کاربردی مدارس در حال حاضر توسط واتساپ انجام میگیرد و خروجی مناسبی را قطعا به دانش آموزان نمیدهد. لذا با ساختار مدیریت یادگیری آشنایی ندارند .

۶. چند بام و دو هوا

برای کار های روزمره از واتساپ استفاده میکنند . هر از گاهی از نرم افزار های برگزاری وبینار ، لایو و.. استفاده میکنند و در صورت بروز مشکل در هر کدام به نرم افزار دیگری مهاجرت میکنند.

۷. به هزینه اینترنت توجه نمیکنند .

شرکت های ارائه دهنده سرویس مانند واتساپ و اینستگرام در آمد خود را از طریق اینترنت مصرفی کسب میکنند لذا هرچه کاربر از این نرم افزار استفاده و دانلود و اپلود کند درامد به جیب شرکت های ارائه دهنده سرویس مانند واتساپ میگذارد . لذا کاربر با درنظر گرفتن هزینه نیم بها نرم افزار های داخلی میتواند هزینه خود و دانش آموز خود را کاهش دهد.

چرا نباید از واتساپ استفاده کرد:

۱. کاربردی نیست :

برای آموزش مجازی واتساپ ساخته نشده و فقط عملکرد پیام رسان را انجام میدهد. در نتیجه شما بجای واتساپ انتخاب های فراوان دیگیری را نیز دارید.

۲. لایو ندارد :

در نهایت واتساپ بتواند ۴ نفر را به صورت همزمان لایو برقرار کند اما سایرین در کلاس چه کار باید کنند .یعنی برای یک کلاس بیست نفره معلم باید ۵ بار نسبت به برقراری تماس تصویر اقدام کند؟

۳. آزمون را کجا برگزار کنیم

در نتیجه برای برگزاری آزمون می بایست یک نرم افزار برگزاری آزمون را باید تهییه کنیم چون قابلیت برگزاری آزمون را ندارد

۴. سامانه LMS مدیریت یادگیری ندارد:

شما نمیتوانید در یک ساختار منظم آموزشی دانش آموزان را مدیریت کنید. و نسبت ثبت حضور و غیاب ، ثبت نمره و موارد انضباطی اقدام کنید .

۵. پرونده آموزشی ندارید :

نمرات را کجا باید ثبت کرد ، پرونده ملی ، انضباطی و… چگونه باید ارزیابی گردد.

۶. نظارت وجود ندارد:

مدیریت یک مرکزآموزشی صرفا از طریق نقل قول اولیا و معلمین در جریان امورات کلاس قرار میگیرد و هیچگونه نظارتی بر عملکرد آموزشی کلاس های درس ندارد.

۷. مقرون به صرفه نیست:

هزینه اینترنت مصرفی برای دانلود آپلود بین الملل محاسبه می شود و برای کاربران مرقون به صرفه نیست .

پیشنهاد :

در این مقاله به شما استفاده از اتد پلاس را پیشنهاد داده می شود  که تمام احتیاجات یک مرکز آموزشی را از سیر تا پیاز تامین مینماید . اتد پلاس را بهتر بشناسیم

  • ارائه سرویس از طریق اپ و وب
  • ارائه دو بستر لایو تعاملی به صورت همزمان
  • ذخیره لایو تعاملی
  • اشتراک گذاری لینک کلاس لایو تعاملی
  • اشتراک گذاری دسکتاپ در لایو وب
  • اشتراک گذاری تصویر و فایل pdf و وایتبرد در نسخه اپ
  • مشاهده تصویر تمام دانش آموزان در لایو
  • برگزاری کلاس مجازی با قابلیت ارسال و دریافت ( متن / فایل / تصویر / فیلم / وایتبرد هوشمند / برگزاری لایو )
  • ثبت نمرات توصیفی و عددی
  • پرونده مالی و انضباطی
  • بانک آزمون با بیش از ۱۰۰ هزار سوال طبقه بندی شده
  • ۱۰ هزار محتوای آموزشی بر اساس بودجه بندی آموزشی
  • برگزاری آزمون آنلاین با قابلیت مشاهده تصاویر دانش آموزان در هنگام برگزاری لایو
  • مشاهده وضعیت انضباطی توسط معلم ، دانش آموز و مدیر .
  • سامانه lms
  • ارائه پیام رسان آموزشی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

3 × سه =