سامانه اتد
امکانات سامانه اتد
بهمن ۲۴, ۱۳۹۷
آقای مشتری
چرا به مشتریانمان پاداش دهیم؟
بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

آیا تابه‌حال به این فکر کردید، چرا مشتری از ما خرید می‌کند؟ چه عاملی باعث می‌شود که مشتری مجدد برای خرید به ما مراجعه کند؟

انگیزش درواقع تمام چیزی است که ما با آن کارداریم و باید آن را یاد بگیریم؛ اما انگیزش چیست؟

انگیزش چه عاملی باعث وفاداری مشتری به کسب‌وکار می‌شود

انگیزش درواقع به رفتار انسان، نیرو و جهت می‌دهد پس اگر آن را بتوانیم مدیریت کنیم می‌توانیم رفتارهای مشتری را به سمت خودمان سوق دهیم به‌گونه‌ای که مشتری را مجاب کنیم به‌طور مداوم از ما خرید کند.

به‌طورکلی انگیزش به دودسته:

 انگیزه درونی

Internal Motivation

و

 انگیزه بیرونی

Extrinsic Motivation

تقسیم‌بندی می‌شوند.

انگیزه درونی چیست؟

انگیزه درونی یا ذاتی در مشتریان درنتیجه تجربه و ارتباطات با کسب‌وکار و فروشگاه شکل می‌گیرد و بهترین نوع انگیزه است چراکه به زبانی ساده به این معنی است که از ته قلب کسب‌وکار شمارا دوست دارد و از ته قلب به شما وفادار می‌گردد و چیزی از خارج ذهن مشتری را تحریک برای خرید یا مراجعه مجدد نمی‌کند، خوب چه چیزی باعث ایجاد انگیزه درونی می‌شود؟

الف. کیفیت بالای محصولات عرضه‌شده به مشتریان

ب.تنوع محصولات

ج.پشتیبانی مناسب

ه.دسترسی مناسب

و.قیمت منصفانه

ز.لذت خرید

انگیزه‌های داخلی مشتریان ایراداتی دارد که نمی‌توان جهت وفادار کردن مشتریان در یک سامانه وفاداری به آن بسنده کرد ازجمله ایرادات انگیزه داخلی می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

الف. ایجاد یک انگیزه درونی زمان‌بر است چراکه درنتیجه تجربه و حضور مکرر مشتری در کسب‌وکار است پس‌نیاز است مشتری به تجربه در رابطه با کسب‌وکار شما بپردازند و با مراجعه اول نمی‌توان انگیزه درونی را در آن فعال نمود.

ب.همین‌طور که از اسم انگیزه درونی پیداست این انگیزه در درون شخص است و ما عملاً دسترسی به آن نداریم، پس نمی‌دانیم که به‌اندازه کافی توانسته‌ایم انگیزه کافی را برای حضور مجدد مشتری (وفاداری مشتری) یا معرفی کسب‌وکار ما به دوستانش (بازاریابی ویروسی و شبکه‌ای) به وجود آوریم یا خیر.

انگیزه درونی درواقع از مشتری مداری و رفتارهای اجتماعی ما نشأت می‌گیرد.

انگیزه بیرونی چیست؟

انگیزه بیرونی درواقع یک رویکرد روانشناسی از رفتار مشتری است که به آن تلاش و پاداش میگویند به‌طوری‌که درنتیجه حضور و خرید مشتری یا فعالیت‌هایی که ما به آن جهت می‌دهیم به مشتری پاداش داده می‌شود، به کلیت این هدف‌گذاری باشگاه مشتریان میگویند و به ابزارهایی که باشگاه مشتریان را شکل می‌دهد سامانه یا سیستم باشگاه مشتریان میگویند.

اما چگونه باید به مشتری پاداش داد، پاداش چیست، شامل چه مواردی می‌شود در مطلب دیگری به آن می‌پردازیم.

اسماعیل جعفری
مشاور در حوزه کسب‌وکار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

1 × 1 =