واقعیت افزوده


واقعیت افزوده


واقعیت افزوده یا Augmented Reality به روشهایی گفته میشود که به واقعیت، امکانات و ویژگی های بیشتری اضافه می کندو باعث درک و سرعت عمل بیشتری می شود.عملا پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی بوجود می آورد.


این فناوری در دنیای امروز هر غیر ممکنی را ممکن می سازد و کاربردهای این تکنولوژی روز به روز در حال بیشتر شدن می باشد.


نرم افزار واقعیت افزوده) AKOLAR (بر روی گوشی هوشمند نصب و امکانات آن را به گوشی شما اضافه می کند.تصاویر توسط دوربین گوشی هوشمند به عنوان ورودی به نرم افزار واقعیت افزوده داده می شود و پردازش تصویر انجام شده و متناسب با آن ، اطلاعات دیجیتالی که می تواند تصاویر ، صدا، ۳D و ... باشد قابل استفاده می باشد. واقعیت افزوده در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن آموزش و پرورش است.


چه دلیلی دارد که فکر کنیم آموزش فقط باید حضوری و در کلاس باشد. اضافه شدنِ فیلم‌های ویدئویی، انیمشین‌ها، کلیپ‌ها و افزایش کتاب‌های موجود، آموزش مستقل و بی‌نیاز از کلاس را رایج کرده است.


پنج قالبی که می‌توانیم از واقعیت افزوده در آموزش و پرورش استفاده کنیم:


افزودنِ توضیحات با متن و تصاویر


اصلی‌ترین شکلِ استفاده از واقعیت افزوده در کلاس‌ِ درس، همراه با کتاب‌های درسی است. یک سری توضیحات فوق‌العاده به صفحات کتاب‌های درسی‌مان اضافه می‌شود که در قالبِ متن‌ها یا تصاویر به این صفحات لینک می‌شوند. این شکل از واقعیت افزوده خیلی آسان و ساده است و متن‌ها یا تصاویری را به کتاب‌ها اضافه می‌کند که نیازی به کار گرافیکی زیادی ندارد.


واقعیت افزوده


افزودنِ توضیحات با فیلم‌های ویدئویی


این شکل از واقعیت افزوده مانند شکلِ قبلی است، فقط به‌جای متن و تصاویر از فیلم‌های ویدئوئی استفاده می‌شود. استفاده از فیلم‌های ویدئوئی هم رایج‌ترین شکل استفاده از واقعیت افزوده است و هم فرایند این کار را قدری پیچیده‌تر می‌کند. با این حال شما می‌توانید از فیلم‌های شخصیِ مدنظر خودتان یا فیلم‌های پخش‌شده در شبکه‌هایی مانند یوتیوپ استفاده کنید.


افزودن توضیحات به همراه ۳D


استفاده از ۳D  در واقعیت افزوده به تفهیم بیشتر مفاهیم درسی کمک میکند و آنها را قابل لمس تر میکند. دانش آموزان میتوانند تمام ابعاد یک فایل ۳D را بررسی کنند.


واقعیت افزوده


 واقعیت افزوده محیطی


در این نوع واقعیت افزوده از چند مارکر استفاده میشود. با گرفتن دوربین گوشی روی مارکر ها فایل از پیش تعیین شده نمایش داده میشود.


واقعیت افزودهافزودنِ آزمون کلاسی


شما با واقعیت افزوده می‌توانید یک آزمون کلاسی را تعریف کنید تا سطح کلاس را بسنجید. می‌توانید این کار را برای پایان هر فصل از کتاب درسی انجام دهید.


ایجاد یک طرحِ جستجویِ گنج با تصاویر


شما می‌توایند از واقعیت افزوده استفاده کنید تا یک برنامۀ جست‌وجوی گنج را در محیط مدرسه با قراردادنِ تصاویر مختلف طراحی کنید. مثلاً می‌توانید طوری از عکس‌های حیوانات استفاده کنید که بخش آخر اسم آنها مطابق با مسیر پیدا کردنِ گنج باشد. معمای سخت برای دانش‌آموزان این است که مدارکی را جمع‌آوری کنند تا کلماتِ رمز لازم برای پیدا کردنِ گنج را چه به صورت فردی و چه به صورت تیمی تشکیل دهند.


  • از واقعیت افزوده در قالب های دیگری مانند، واقعیت افزوده تعاملی، جغرافیایی و ... نیز استفاده میشود.

لیست واقعیت افزوده کتب درسی