واقعیت افزوده چیست
واقعیت افزوده چیست؟
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷
واقعیت افزوده در آموزش
واقعیت افزوده در آموزش
بهمن ۱۶, ۱۳۹۷

تفاوت واقعیت افزوده با واقعیت مجازی

پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و دنیای دیجیتال هر روز عبارات جدیدی را به گوش ما می رساند ،زمان زیادی نگذشته که عبارات اینترنت و وای فای وامثال آنها را برای اولین بار می شنیدیم و نمی دانستیم به چه کاری می آیند و فکر نمیکردیم روزی برسد که زندگی بدون آنها برایمان غیر ممکن باشد.

بر اساس اطلاعات موجود ،بخش بزرگی از سرمایه گذاری در ابتدای سال جاری میلادی متعلق به مجیک لیپ است که حدود ۸۰۰ میلیون دلار در زمینه واقعیت افزوده ،واقعیت مجازی و فناوری دیگری بنام cinematic reality هزینه کرده است

در این میان تفاوتی که این دو یعنی واقعیت افزوده (Augmented reality ) و واقعیت مجازی (virtual reality ) دارند دو دنیای متفاوت با تکنولوژی های مختلفی است ،در ادامه تفاوت این دو را بررسی میکنیم:

واقعیت مجازی

تکنولوژی VR محیطی را برای کاربر شبیه سازی میکند که در دنیای واقعی وجود ندارد ،در واقع کاربر با استفاده از یک سخت افزار، مانند هدست میتواند خود را در محیطی ببیند که عملا واقعی نیست ولی یک حس واقعی را به او القا میکند .معمولا این محیط ها بصورت تصاویر سه بعدی و ۳۶۰در جه ای هستن در واقع همین ۳۶۰درجه بودن این محیط آن را جذاب تر میکند.در هنگام استفاده از هدست ،واقعیت مجازی به گونه ای است که اگر سر خود را بچرخانید محیط واقعی را در اطراف خود میبینید و این موضوع باعث میشود که کاربر حس کند دقیقا در همان محیط قرار دارد.

برای مثال هدست هایی که برای بعضی محیط های تفریحی توریستی استفاده میشود، یک محیط واقعی را برای کاربر مثل نشستن در ترن هوایی شبیه سازی میکند.

واقعیت افزوده

این تکنولوژی بر خلاف ظاهرش با واقعیت مجازی تفاوت بسیارو البته تکنولوژی پیچیده تری هم دارد. واقعیت افزوده این امکان را به کاربر میدهد تا در دنیای واقعی دنیای مجازی را تجربه کند بدین گونه که محتوایی که شبیه سازی شده است را به دنیای واقعی اضافه میکند.

بهترین نمونه برای واقعیت افزوده بازی پر طرفدار پوکیمون گو است یکی از بزرگترین علت های محبوبیت این بازی استفاده از فناوری واقعیت افزوده است به این صورت که شما در هنگام بازی در محیط واقعی اطراف خود راه میروید و موجوداتی را میبینید که به محیط اطرافتان اضافه میشوند.

شرکت ماکروسافت یکی از شرکت های بزرگیست که در این زمینه فعالیت زیادی دارد این شرکت با هدست معروف خود به نامHololens محیطی را برای کاربر فراهم میکند که نه تنها محیط اطراف خود را ببیند بلکه با آن ارتباط برقرار کند.

عینک گوگل نیز نمونه دیگری از فناوری واقعیت افزوده است به گونه ای که وقتی روی چشم قرار بگیرد یک لیست از یک سری اطلاعات نمایش داده میشود و کاربر میتواند با تکان دادن سر خود لیست را بالا و پایین کند

اپلیکیشن مربوط به این عینک my glassنام دارد که هم برای اندروید و هم برای آی او اس به بازار عرضه شده است

با اینکه این تکنولوژی هنوز در حال رشد و پیشرفت هست دیری نمی پاید که وارد زندگی همه شود و مانند بسیاری موارد دیگر در دنیای تکنولوژی، روزی خواهد رسید که برایمان عجیب است که چگونه، بدون این فناوری زندگی میکرده ایم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

پنج × دو =