کارت هوشمند دانش آموزی
کارت هوشمند دانش آموزی و دستگاه حضور و غیاب
بهمن ۲۴, ۱۳۹۷
سامانه اتد
امکانات سامانه اتد
بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

برای هوشمندسازی مدارس باید از تجهیزات و ابزارهای مخصوص استفاده کرد. حداقل ملزومات هوشمند سازی یک کلاس درس لپ تاپ، ویدئو پروژکتور برد هوشمند ویا کیت هوشمند است.

البته در بعضی مدارس از ابزارهای دیگری مانند میکروسکوپ دیجیتال و دوربین‌های مداربسته نیز استفاده می‌شود. در ادامه در مورد هریک از تجهیزات نامبرده، توضیحات لازم داده می‌شود.

ویدیو پروژکتور

به کمک ویدئو پروژکتور می‌توان تصاویر رایانه را در ابعاد بزرگتر به نمایش درآورد و علاوه بر حواس شنیداری از حواس دیداری نیز در فرآیند یاددهی و یادگیری بهره برد. این دستگاه برای نمایش تصاویر انفورماتیک روی یک پرده یا دیوار سفید استفاده می‌شود. با رشد سریع تکنولوژی در انتشار اطلاعات و ارتباطات در ۱۰ سال اخیر شرکت‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر ارگان‌ها برای سادگی در آموزش از این سیستم استفاده می‌کنند.

 

برد هوشمند

با اضافه کردن برد هوشمند به کلاس، یادگیری دانش‌آموزان از طریق شنیداری، دیداری و عملی  انجام‌شده و دانش‌آموز علاوه بر دیدن و شنیدن، مطالب درسی را تجربه می‌کند و عملی انجام می‌دهد. برد هوشمند در حقیقت یک صفحه‌نمایش بزرگ و تعاملی است که به یک رایانه یا لپ‌تاپ متصل می‌شود. به کمک ویدئو پروژکتور تصاویر رایانه بر روی وایت برد هوشمند نمایش داده می‌شود. بسته به نوع وایت برد هوشمند می‌توان به کمک قلم یا انگشتان دست بر روی برد هوشمند کارکرد، دقیقاً مانند اینکه پشت یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش لمسی نشسته‌اید. کل کارهایی که در رایانه به کمک موس و کیبرد انجام می‌گیرد در وایت برد هوشمند می‌توان به کمک دست یا قلم انجام داد.

در مدارسی که ناچار به‌صرفه جویی در هزینه‌ها می‌باشند، می‌توان از کیت هوشمند به‌جای برد هوشمند استفاده کرد. کیت هوشمند نسبت به برد هوشمند قیمت مناسب تری داشته و قابلیت حمل‌ونقل نیز دارد. کیت هوشمند کنار هر نوع پروژکتوری نصب‌شده و پس از اتصال به رایانه و نصب نرم‌افزار مربوطه، تصویر دیتا پروژکتور  را بر روی سطح وایت برد، دیوار و یا هر سطحی هوشمند دیگری پخش می‌نمایند.

میکروسکوپ دیجیتال در کلاس‌های درس علوم و زیست‌شناسی کاربرد زیادی دارد. به کمک میکروسکوپ دیجیتال کلیه دانش‌آموزان می‌توانند به‌صورت همزمان تصاویر نمونه آزمایش را به کمک ویدئو پروژکتور و برد هوشمند در ابعاد بزرگ‌تر مشاهده نمایند.

ابزارهایی که تا اینجا بررسی کردیم در اختیار معلم و دانش‌آموز قرار می‌گیرد تا فرایند یادگیری و یاددهی را ازلحاظ کمی و کیفی بهبود بخشد؛ اما مدیریت هر مرکز آموزشی احتیاج دارد تا مرکز خود را با استفاده از روش‌ها و ابزارهای خاصی کنترل کند. هرچه مدرسه بزرگ‌تر باشد، تعداد دانش‌آموزان بیشتر است و ازاین‌رو بیشتر باید مورد نظارت قرار بگیرد. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، ابزار و وسایل زیادی برای کنترل و نظارت برمدارس ایجادشده است که یکی از این‌ها، دوربین مداربسته است. براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس حق نصب دوربین در راهروها و مکان‌های پرخطر را دارند ولی نمی‌توانند از آن در کلاس درس استفاده کنند. بسیاری از مشکلاتی که این روزها در مدارس به وجود می‌آید، با استفاده از همین دوربین‌ها قابل‌پیشگیری است. امروزه بسیاری از مدارس هوشمند دوربین مداربسته را داخل حیاط، درب ورودی، راهروها و راه‌پله هانصب‌ کرده‌اند.

مزیت‌های دوربین مداربسته در مدارس:

  • کاهش جرم
  • جلوگیری از ورود خودروهای ناشناس به محوطه مدرسه
  • جلوگیری از ورود افراد غریبه و کنترل رفتار آن‌ها
  • جلوگیری از خروج دانش‌آموزان در ساعات کلاسی
  • جلوگیری از درگیری و نزاع بین دانش‌آموزان
  • نظارت بر رفتار معلمان و کارمندان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

2 + نوزده =