اتدپلاس
چرا اتد پلاس در آموزش مجازی مدارس
آذر ۱۰, ۱۳۹۹
آموزش آنلاین
 (Online Education) آموزش آنلاین چیست ؟
آذر ۱۱, ۱۳۹۹

در ۲۱ فروردین وزارت آموزش و پرورش از نرم‌افزار شاد رونمایی کرد. بنا بر ادعای معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حدود ۸۴ درصد از دانش‌آموزان ایران عضو این شبکه اجتماعی هستند.

اما با این حال در اجرا مدارس نیاز هایی داشتند که مجبور به استفاده از نرم افزار هایی شدند تا بتواند کمبود های شاد و حتی جایگزین شاد برای آنها باشد.

از جمله این نیاز ها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • عدم قطعی سامانه
  • برقراری لایو تعاملی
  • Lms
  • آزمون آنلاین و بانک آزمون
  • محتوای آموزشی
  • پیام رسان
  • و..

حال در این مقاله به بررسی دو نرم افزار  بیگ بلو باتن و اتد پلاس میپردازیم این دو نرم افزار آموزش مجازی مورد استقبال مدارس قرار گرفت  حال به تفکیک به شرح این دو نرم افزار می پردازیم.

بیگ بلو باتن یک نرم نرم افزار open-source (لایه باز است ) که میتوان آن را شخصی سازی نمود و  سرس نرم افزار را روی سرور خود پیاده سازی نمود. و از امکانات آن استفاده نمود .

اتد پلاس یک نرم افزار بومی با ویژگی هایی که آن را تبدیل به یک نرم افزار نخصصی آموزشی نموده که تمام احتیاجات یک مدرسه را برطرف میکند.

زبان فارسی :

نرم افزار اتد پلاس  که توسط  شرکت بومی تهیه و ارائه گردیده و از ساختار آموزشی خاصی برخوردار است پوشش زبان فارسی و کاربر پسند بودن این نرم افزار از ویژگی های این نرم افزار است . نرم افزار بیگ بلو باتن یک نرم افزار خارجی open-source (لایه باز است ) که زبان فارسی را پوشش میدهد.

سرور :

نرم افزار اتد پلاس (http://etoudplus.ir) سرور های خود را در دیتا سنتر های داخلی قرار دارد و به صورت  شبکه CDN ارتباط بین سرور ها برقرار است .

تعرفه اینترنت مصرفی هر دو شرکت به صورت ترجیحی است  به این معنا که برای مصرف کننده هزینه اینترنت نصف قیمت آزاد محاسبه می شود و میتوان از سایت https://g2b.ito.gov.ir/index.php/site/list_ip  استعلام سرور های ثبت شده در سامانه خدمات فناوری اطلاعات را جستجو نمود . 

سرور های ارائه دهنده ی سرویس بیگ بلو باتن به دلیل open-source (لایه باز است) معلوم نیست توسط چه کسی و یا شرکتی در اختیار کاربران قرار گرفته در نتیجه محل و نوع سرور و هزینه تعرفه اینترنت قابل محاسبه نمی باشد.

قابلیت برگزاری لایو

هر دو نرم افزار اتد پلاس و بیگ بلو باتن محیط برگزاری لایو تعاملی را به مشتریان خود ارائه میکنند اما تفاوت شاخص این دو در نوع پیاده سازی  است .

۱. شروع لایو

  • بیگ بلو باتن ارائه خدمت خود را از وب شروع میکند و با ارسال لینک قابلیت استفاده بر روی تلفن همراه نیز میسر است .
  • اتد پلاس ارائه خدمت خود را در دو محیط اپلیکیشن اندروید و وب اپ ارائه میدهد و قابلیت ارسال لینک را در هر دو سرویس خود ارائه نموده .

۲.  چت فارسی

  • بیگ بلو باتن و اتد پلاس هر دو بدلیل بومی بودن قابلیت چت فارسی را دارا می باشند .
  • اتد پلاس چت خود را روی صفحه لایو فعال نموده و با اختیار معلم میتوان این گزینه را فعال نمود و یا غیر فعال اما در بیگ بلو باتن محیط چت در کادری مجزا پیش بینی شده است .

۳. مشاهده دانش آموزان :

  • مشاهده نام افراد حاضر در لایو به صورت لیست در هر دو نرم افزار وجود دارد اما نکته شاخص اتد پلاس مشاهده تصویر تمام دانش آموزان است . به این معنا معلم میتواند تصاویر دانش آموزان خود را در اپ و وب اپ مشاهده کند .

۴. پخش زنده تعاملی :

  • بیگ بلو باتن و اتد پلاس قابلیت دعوت دانش آموزان را لایو تعاملی را به مدرس داده است و یا اینکه دانش آموز تقاضای تعامل را بدهد اما تفاوت شاخص هر دو نرم افزار در این است که  در بیگ بلو باتن دسترسی صدا را معلم میتواند از کاربر تعاملی بگیرد و به شخص دیگر بدهد .

۵. تعداد کاربر لایو :

  • تعداد کاربران در یک لایو در بیگ بلو باتن محدود است(البته بستگی به توانمندی سرور های استقرارداده شده و بیزینس شرکت ارائه دهنده دارد.) اما در اتد پلاس بصورت نامحدود قابل ارائه است

۶. کلاس همزمان :

  • بیگ بلو باتن به صورت محدود کلاس همزمان به مراکز آموزشی سرویس میدهد اما اتد پلاس این محدودیت را به کاربران خود ارائه نکرده است.

۷. نیاز به افزونه :

  • جهت استفاده از بیگ بلو باتن نیازی به نصب نرم افزار ندارید اما در اتد پلاس میتوانید از نسخه وب سرویس بگیرید و یا نسبت به نصب نرم افزار اندروید اقدام نمائید . اما کاربرد های دیگر اتد پلاس حتما شما را تشویق به نصب خواهد کرد.

۸. امکان شخصی سازی :

  • چیزی که شما در بیگ بلو باتن میبینید یک نرم افزار open-source (لایه باز است ) در نتیجه میتوانید روی سرور و سایت خود اعمال کنید. ولی در اتد پلاس قابلیت شخصی سازی است قابلیت جانمایی نام تجاری و ارائه لگو وجود ندارد.

۹. پشتیبانی از تمام سیستم عامل ها

  • در هر دو نرم افزار قابلیت اجرا در محیط وب در سیستم عامل IOS ، Android  را  دارند .

۱۰. قابلیت اشتراک گذاری

      در محیط وب بیگ بلو باتن و وب اتد پلاس میتوانید به سادگی اشتراک گذاری انجام شود و  در اتد پلاس در نسخه اندروید میتوانید به راحتی اشتراک گذاری تصویر و فایل PDF  را انجام دهید .

۱۱. برگزاری آزمون :

      بیگ بلو باتن قابلیت برگزاری آزمون را ندارد اما در اتد پلاس محیط برگزاری آزمون آنلاین فراهم شده است .

      اتد پلاس بانک آزمون با بیش از ۱۰۰ هزار سوال طبقه بندی شده را در اختیار معلمین قرار میدهد .

۱۲. ذخیره لایو

      بیگ بلو باتن قابلیت ذخیره لایو را به کاربران خود ارائه نموده است در حالی که اتد پلاس ذخیره لایو را در اختیار کاربران قرار داده است.

۱۳. پایداری سامانه

      هر دو نرم افزار از پایداری و عدم قطعی مناسبی بر خودارند . و با توجه به میزان اینترنت کیفیت تصویر کاربران تغییر خواهد کرد.

۱۴. LMS

      بیگ بلو باتن قابلیت ایجاد بستر مدیریت یادگیری و سامانه مدیریت کلاس و مدرسه را در نرم افزار خود ایجاد ننموده  درحالی که اتد پلاس از قابلیت برخوردار است . و مدیریت یک مرکز آموزشی به صورت مجازی در اختیار کاربران خود قرار میدهد .

قابلیت هایی از اتد پلاس که در بیگ بلو باتن وجود ندارد :

  1. بستر کلاس مجازی جهت ارسال و دریافت پیام ، تصاویر ، فیلم، و…
  2. دفتر انضباطی (ثبت حضور و غیاب ، موارد انضباطی،و…)
  3. برگزاری آزمون آنلاین
  4. بانک آزمون
  5. محتوای آموزشی
  6. ثبت نمرات به صورت توصیفی و عددی
  7. نظارت آنلاین توسط مدیریت

       و…

قابلیت هایی از بیگ بلو باتن که در اتد پلاس وجود ندارد:

  1. شخصی سازی و حذف نام تجاری و ارائه لگو شخصی میباشد
  2. کادر مجزا جهت چت کاربر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

1 + 1 =